اسانس یا عطر گرمی چیست؟ راهنمای کامل انتخاب و مزایای استفاده از آن
منو
یکی از رکن های جذابیت امروزی هم در آقایان و هم در خانم ها بوی خوش است. حس بویایی، یکی از حواس پنجگانه انسان است و مستقیم وارد سیستم پردازش مغز می شود به همین دلیل رایحه ها تاثیرات فراوانی بر خلق و خو و روان افراد می گذارند. شما با انتخاب عطر مناسب می توانید تاثیرگذارتر و به یادماندنی تر باشید به علاوه بوی خوب اعتماد بنفس شما را به طرز چشمگیری بالا می برد. اما همیشه پیدا کردن عطر درست ممکن است به این سادگی ها هم نباشد. در این مقاله از سایت یکتاصد قصد داریم تا به اینکه اسانس یا عطر گرمی چیست؟ راهنمای کامل انتخاب و مزایای استفاده از آن بپردازیم.

گوچی، تام فورد، شنل، دیور، لانکوم و ... بزرگ ترین و بهترین برندهای معروف عطر در دنیا می باشند. اما به دلیل قیمت های گزاف، اکثر افراد به خرید عطرهای گرمی و اسانس ها روی آورده اند. این اسانس ها در مقیاس های انبوه تولید شده و از مشتقات نفت گرفته می شوند و مواد شیمیایی بیشتری دارند، به همین علت ارزان تر می باشند. یکی از دغدغه های مهم افراد این است که عطرهای گرمی به دلیل داشتن مواد شیمیایی چه ضررهایی به سلامت انسان وارد می کنند؟ حتما برایتان پیش آمده که هنگام خرید عطرهای گرمی ببینید که فروشنده نصف بیشتر شیشه را با اسانس پر کرده و باقی را با مایعی بی رنگ پر می کند. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که آیا این عطرهای گرمی ارزش خرید را دارند؟ و اینکه آیا این عطرها برای سلامت انسان مضر هستند یا خیر؟

«عطر گرمی» یا اسانس گرمی یکی از محبوب ترین انواع عطرهاست؛ زیرا با قیمت مناسب، تنوع بالا و ماندگاری قابل توجه عرضه میشود. اما برای انتخاب درست، باید معیارهایی مشخص را در نظر گرفت. در این مقاله بهصورت کامل و منظم، اصول انتخاب بهترین عطر گرمی را توضیح میدهیم. عطرهای گرمی، ماده ای روغنی هستند که از مشتقات نفت تشکیل شده اند و بر خلاف عطرهای دیگر از رایحه های طبیعی در فرمولاسیون آنان استفاده نشده. ساختار این عطرها معمولا موادی مانند اتانول، مشک، کالون، ایندول، هدیون، عنبرگریس و ایسو سوپر می باشد. این عطرها به صورت انبوه و فله ایی تولید می شوند و در ظرف های آلومینیومی روانه بازار می گردند. همچنین قیمت عطرهای گرمی نسبت به عطرهای اصل و اورجینال مناسب تر است به همین دلیل طرفداران زیادی را به خود جذب کرده. لوزی، اکسنتو، جیوادان و اکسپرشنز معروف ترین و بزرگترین شرکت های تولید عطر گرمی می باشند.
قیمت مناسب و مقرونبهصرفه بهدلیل حذف هزینههای پکیجینگ و برندسازی، شما کیفیتی نزدیک به عطرهای گرانقیمت را با هزینه کمی دریافت میکنید.
امکان انتخاب حجم دلخواه از ۱ گرم تا چند صد گرم! این ویژگی برای تست کردن رایحهها قبل از خرید نسخه گرانقیمت عالی است.
ماندگاری و پخش بوی بالاتر بسیاری از اسانسهای گرمی غلظت بیشتری از ادکلنهای معمولی دارند؛ به همین دلیل: ماندگاری طولانیتر پخش بوی قوی تر.
هیچ عطری برای همه شرایط مناسب نیست.
برای محیط کار یا استفاده روزانه: رایحه های آرام، ملایم، خنک یا مرکباتی.
برای مهمانی، شب یا فصل سرد: رایحه های گرم، چوبی، شیرین و ادویه ای.
برای تابستان: انتخاب عطرهای بسیار سنگین باعث خستگی بویایی میشود.
برای زمستان: عطرهای سبک دوام چندانی ندارند هماهنگی فصل و موقعیت با رایحه، تجربهای خوشایندتر ایجاد میکند.
از آنجا که عطر گرمی معمولاً بدون بستهبندی برند عرضه میشود، بسیار مهم است که از فروشنده معتبر خرید کنید.
ویژگیهای یک محصول باکیفیت:
غلظت مناسب بدون رقیقسازی بیش از حد
شفافیت در نوع اسانس و کشور سازنده
استفاده از روغن پایه استاندارد
ارائه نمونه تست یا امکان خرید حجم کم
یک اسانس ارزان بدون مشخصات دقیق میتواند ماندگاری پایین یا حتی ایجاد حساسیت داشته باشد.
همانطور که گفته شد عطرهای گرمی از مواد شیمیایی و مشتقات نفتی تشکیل شده و اگر به صورت مستقیم بر روی پوست استفاده شود ممکن است که باعث ایجاد حساسیت پوستی، خارش، التهاب و قرمزی پوست شود. این اسانس ها چون روغنی هستند ماندگاری بسیار زیادی دارند که این ماندگاری و شدت بو یک مزیت محسوب نمی شود زیرا قرار گرفتن در معرض بوی شدید ممکن است باعث کوربویایی شود و طولانی مدت موجب سر دردهای آزار دهنده. اسانس ها به دلیل روغنی بودن ماندگاری بیشتری نسبت به عطرهای شیشه ایی اصل دارند، این ماندگاری در مدت زمان طولانی باعث فاسد شدن آن رایحه اولیه شده و در نهایت موجب کوربویایی می شود. عطرهای گران قیمت ماندگاری زیادی ندارند و افرادی که به صورت حرفه ایی از عطرها استفاده می کنند هر 4-5 ساعت یکبار آن را تمدید می کنند. همچنین هرچقدر که ماندگاری بیشتر شود به همان میزان پخش بو کمتر است. حتما در حین خرید عطرهای گرمی برایتان پیش آمده که فروشنده به شما بگوید که 90 درصد اسانس خالص را برایتان پر می کند. اما استفاده از این حجم از روغن و اسانس امکان پذیر نمی باشد حتی بزرگترین شرکت های عطر سازی دنیا نیز این کار را انجام نمی دهند. در کل عطرها از لحاظ غلظت به این چند دسته تقسیم می شوند.
پرفیوم: در بین تمامی عطرها، پرفیوم ها بیشترین غلظت را دارند. این غلظت بین 20 تا 40 درصد می باشد. ماندگاری پرفیوم حدودا بین 6 تا 8 ساعت است اما پخش بو کمتری دارد.
ادوپرفیوم ها: این دسته غلظتی بین 15 تا 20 درصد را دارند و نسبت به پرفیوم ها قیمت مناسب تر و پخش بوی بیشتری دارند.
ادوتویلت: ادوتویلت ها محبوب ترین و پرفروش ترین عطرها در بازار می باشند. درصد غلظت ادوتویلت بین 5 تا 15 درصد است و پخش بو نسبتا زیادی دارد.
ادکلن: غلظت این نوع از عطرها بین 2 تا 5 درصد می باشد و درصد الکل نسبتا زیادی دارد.
ادو فرش: ادوفرش ها کمترین میزان غلظت و ماندگاری را در بین عطرهای دیگر دارد. این عطرها غلظتی بین 1 الی 3 در صد روغن و اسانس را شامل می شود.
برای اطلاع بیشتر از تفاوت بین عطرها و روش های ماندگاری بیشتر می توانید این مقاله را مطالعه کنید.
سخن آخر
در این مقاله به معرفی عطرهای گرمی و ضررهای ناشی از استفاده آن ها پرداختیم. همانطور که گفتیم بوی خوش یکی از مقوله های جذابیت افراد است. بنابراین استفاده از عطر درست می تواند برای برخی دغدغه محسوب شود. استفاده از عطرهای گرمی شاید مقرون و بصرفه به نظر برسد و ماندگاری نسبتا خوبی داشته باشد اما ممکن است که موجب آسیب های زیادی همچون حساسیت پوستی، سردردهای شدید و کوربویایی شود. شما می توانید عطرهای ادوتویلت یا ادوکلن را که هم قیمت مناسب و هم پخش بوی زیادی دارند را جایگزین استفاده از عطرهای گرمی کنید.