27 خرداد 1402

شناخت انواع مو و انتخاب بهترین روتین برای آن

شناخت انواع مو و انتخاب بهترین روتین برای آن

چه چیزی شما را به این مطلب کشانده است؟ میخواهید موهای براق تر و پرپشت تری داشته باشید یا میخواهید که بعد از استفاده های مکرر از رنگ مو موهایتان آسیب کمتری ببیند و یا حتی به دنبال ترمیم موهای آسیب دیده خود هستید؟ مهم نیست چه چیزی شما را به این مطلب کشانده است، مهم این است که شما تصمیم گرفته اید که بهتر از موهای خود مراقبت کنید و ما در این راه همراه شما هستیم.

در این مقاله میخواهیم ابتدا انواع مو را شناخته و سپس تعیین کنیم که برای هر نوع مو چه روتین مراقبتی ای لحاظ کنیم.

ایجاد یک روال یا اصطلاحا یک روتین مراقبت از مو می تواند به موهای شما کمک کند تا به بهترین شکل خود باشند و اعتماد به نفس بیشتری در شما ایجاد کنند. برای این کار باید انواع مو را بشناسیم:

نوع موی هر کس با دیگری متفاوت است و باید به روش های مختلف از آن مراقبت کرد. یادگیری نوع مو می تواند به شما در ایجاد یک روال مراقبت مو مناسب کمک کند. چند روز بدون استفاده از محصولات مراقبت از مو بمانید تا ببینید موهای طبیعی شما از چه نوع است.

موهای شما ممکن است:

  • _ روغنی
  • _ خشک
  • _ معمولی
  • _ موج دار
  • _ سر راست
  • _ فرفری
  • _ مارپیچ
  • _ ضخیم
  • _ نازک

باشد.

انواع مو

انواع مو : چرب ، معمولی ، خشک ، موج دار ، صاف ، فرفری ، ضخیم ، خوب


نکاتی برای یافتن روتین مراقبت از مو اختصاصی خودتان

1_ در صورت لزوم موهای خود را بشویید. ممکن است فکر کنید که هر قدر بیشتر موهای خود را بشویید بهتر است. در حالی که اصلا اینطور نیست بلکه بیشتر انواع مو فقط یک روز در میان یا چند بار در هفته نیاز به شست و شو دارند. بسته به نوع موی شما، آن را زمانی که کثیف هست بشویید، نه از روی عادت. به طور کلی، افرادی که موهای نازک و صاف دارند، بیشتر از کسانی که موهای ضخیم ، مجعد یا موج دار دارند، نیاز به شست وشو دارند.

اگر موهای خشکی دارید، هر سه روز یکبار آن را بشویید. اگر موهایتان چرب تر است، سعی کنید آن را یک روز در میان بشویید. اگر بعد یک روز واقعا چرب به نظر می رسد، هر روز آن را بشویید.

اگر موهای معمولی دارید(نه خیلی خشک و نه خیلی چرب)، آن ها را یک روز در میان یا هر سه روز یک بار بشویید.

هیچ فرمولی کلی و کاملی برای اینکه چقدر باید موهای خود را بشویید وجود ندارد. موهای خود را تحت نظر داشته باشید و زمانی که احساس کردید کثیف است، آن را بشویید.

سعی کنید در بین شست و شو ها از شامپوهای خشک استفاده کنید تا روغن اضافی جذب شود.


2_ برای شستن موهایتان از آب ولرم استفاده کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا از شستن موهای خود با آب داغ خودداری کنید چرا که آب داغ می تواند روغن های محافظ موهای شما را که به عنوان یک حالت دهنده طبیعی عمل می کنند، از بین ببرد. با شستن مو با آب ولرم باعث درخشش و خوش حالتی موهای خود شوید.


3_ وقتی موهایتان خیس است از شانه دندانه پهن استفاده کنید نه برس، چرا که برس اغلب در موهای شما گیر می کند و آن را میکشد که همین باعث می شود موهای شما بشکند و آسیب ببیند. بنابر این برای شانه زدن مو از شانه دندانه پهن استفاده کنید و از پایین موهای خود شروع کنید و به سمت بالا بیایید.


4_ به جای استفاده از سشوار اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شوند. سشوار روشی سریع برای خشک کردن مو است اما گرمای آن موجب آسیب دیدگی فولیکول موهای شما شود. در صورت امکان اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شوند، اما اگر نیاز به استفاده از سشوار دارید، از حالت خنک سشوار و در فاصله مناسب از مو استفاده کنید.


5_ موهای خود را مرتبا کوتاه کنید تا سالم بمانند. موها مستعد شکافته شدن از نوک مو هستند و اگر برای مدت طولانی موهایتان را کوتاه نکنید ممکن است آسیب ببینند و موهایتان دچار موخوره شوند. بنابر این موهای خود را هر 6 هفته یکبار کوتاه کنید.


6_ سعی کنید موهای خود را تا حد امکان کمتر رنگ کنید. رنگ مو دارای مواد شیمیایی زیادی است که می تواند به موهای شما آسیب برساند، و اگر به دفعات زیاد انجام شود، ترمیم موهای آسیب دیده می تواند دشوار باشد. اما اگر مجبور به استفاده از رنگ مو هستید، این کار را به ندرت انجام داده و حداکثر تا 3 لایه از رنگ طبیعی موی خود فاصله بگیرید.


7_ از موهای خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. آفتاب می تواند به موهای شما آسیب برساند، همان طور که به پوست شما نیز آسیب می رساند. آفتاب بیش از حد می تواند موهای شما را خشک کند، به خصوص اگر موهای شما رنگ شده است، بنابر این هر زمان که برای مدت طولانی بیرون هستید، سعی کنید موهای خود را با کلاه بپوشانید یا از اسپری محافظ مو استفاده کنید.


8_ دم اسبی بستن و یا بافتن مو بسیار زیباست، اما مراقب باشید موهایتان را خیلی سفت نکنید، زیرا باعث آسیب و شکستگی موهای شما می شود. در ضمن در شب حتما موهای خود را رها و آزاد بگذارید.


9_ از مواد طبیعی روی موهای خود استفاده کنید موادی مثل:

  • _ عسل
  • _ روغن نارگیل
  • _ چای
  • _ روغن زیتون


10_ برای تقویت موهای خود و سلامت بدن، غذاهای سالم بخورید. برای داشتن موهایی سالم باید مواد غذایی که اسیدهای چرب ضروری دارند مثل روغن کتان، سالمون، ماهی تن، گردو و بادام مصرف کنید. ویتامین B6 مصرف کنید که در موز، سیب زمینی و اسفناج وجود دارد. انواع پروتئین و اسید فولیک که در میوه ها و سبزیجات تازه وجود دارد مصرف کنید.

و با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های بدون نسخه مانند MSM(متیل سولفونیل متان) برای کمک به تقویت و رشد مو صحبت کنید.


نکات مربوط به انتخاب محصولات درست برای محافظت از مو

  • _ شامپو مناسب نوع موی خود تهیه کنید.
  • _ پس از هر شامپو زدن نرم کننده الزامیست.
  • _ قبل از استفاده از سشوار از محافظ حرارتی استفاده کنید.
  • _ هفته ای یکبار از نرم کننده عمیق استفاده کنید.
  • _ از اسپری حجم دهنده استفاده کنید.
  • _ از شامپو خشک به جای شامپوهای معمولی استفاده کنید.

با رعایت این موارد ، شما موهایی خوش حالت تر و سلامت تر خواهید داشت.


بازگشت