27 خرداد 1402

روش های جلوگیری از خونریزی زخم

روش های جلوگیری از خونریزی زخم

برخی اتفاقات هستند که باید همیشه برای آنان آماده باشیم. اتفاقاتی که اورژانسی هستند و فردی نیاز فوری به امداد پزشکی در زمینه های مختلف دارد. از گرفتگی مجرای تنفسی گرفته تا سکته و زخم های عمیق و خطرناکی که باعث خونریزی می شوند. این اتفاقات خیلی ناگهانی و بدون اخطار قبلی اتفاق می افتند و از آنجایی که الزاما همیشه پزشک و شخص دوره دیده در کنار ما نیست ، بهتر است همه ما راجب این اتفاقات و راه های امداد رسانی به فردی که دچار حادثه شده ، به اندازه کافی اطلاعات داشته باشیم.

به این منظور در این مطلب به راهکارهای امدادی در زمینه زخم های عمیق و سطحی و بندآوردن خونریزی پس از آسیب دیدگی میپردازیم.

امداد اولیه

گام اول و مهم ترین گام حفظ آرامش و کنترل هیجان خود است. چرا که اگر شما آرامش خود را حفظ نکنید، نمی توانید شخص آسیب دیده را آرام کنید تا بتوانید به درستی به وضعیت او رسیدگی کنید. در مرحله بعد ، به فرد کمک کنید تا آرامش خود را حفظ کند. اگر بریدگی بزرگ و خونریزی شدید است، از او بخواهید تا دراز بکشد و بقایایی مانند چوب یا علف را از روی زخم بردارید. اگر بریدگی کوچک است، آن را با آب و صابون بشویید، اما سعی نکنید زخم های بزرگ را تمیز کنید. اولین قدم در بندآوردن خونریزی این است که زخم یا بریدگی را با فشار دست محکم نگه داشته و آن عضو را در صورت امکان بالاتر از قلب خود قرار دهید. می توانید این کار را با استفاده از یک پارچه تمیز و یا گاز استریل انجام دهید. به فشار خود بر ناحیه آسیب دیده ادامه دهید. نگه داشتن و وارد کردن فشار را به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام دهید و اگر خونریزی متوقف نشد، این کار را تا 5 دقیقه دیگر ادامه دهید و در صورتی که باز هم موثر نبود، حتما با اورژانس تماس گرفته و یا با پزشک خود تماس بگیرید. پس از بند آمدن خونریزی بهتر است ناحیه آسیب دیده را به آرامی با آب گرم و صابون شستشو دهید.

در صورت حیاتی بودن شرایط و تاخیر اورژانس از این روش ها برای جلوگیری از خونریزی استفاده کنید:

  • استفاده از کمپرس یخ برای جلوگیری از خونریزی

استفاده از کمپرس یخ بر روی خونریزی، به ویژه در دندان، یک درمان خانگی برای بندآمدن خونریزی است. یخ باعث کاهش تورم و کاهش زمان خونریزی می شود. برای این کار یخ را در پارچه ای تمیز و یا گاز استریل پیچیده و مستقیم روی زخم قرار دهید. در صورتی که درجه حرارت بدن بیشتر یا کمتر از حد طبیعی است، هرگز از یخ برای جلوگیری از خونریزی استفاده نکنید.

  • کاربرد چای برای بندآمدن خونریزی

یک روش درمانی معروف برای جلوگیری از خونریزی، خصوصا بعد از انجام کار دندان پزشکی، استفاده از چای کیسه ای مرطوب در ناحیه آسیب دیده است. تانن، ماده شیمیایی موجود در چای که طعم تلخ به آن می دهد، باعث انعقاد خون می شود. مطالعات نشان می دهد که چای سبز بهترین نوع چای برای انعقاد خون است و افرادی که از گاز آغشته به عصاره چای سبز بر روی دندان خونی استفاده کردند، خونریزی و ترشح کمتری داشتند. با توجه به تاثیر تانن و کافئین در انعقاد خون، استفاده از چای های گیاهی و بدون کافئین و تانن در درمان خونریزی موثر نیست. بهتر است کمپرس چای را محکم اما آرام گاز گرفته و یا آن را به مدت 30 دقیقه یا بیشتر در دهان خود نگه دارید.

  • بهره گیری از خواص گیاه بومادران برای توقف خونریزی

گونه های مختلفی از گیاه بومادران وجود دارد که برای جلوگیری از خونریزی استفاده می شود. گیاه را خشک و سپس آسیاب کنید. زخم را با پودر بومادران و یا برگ و گل بومادران تازه بپوشانید.

  • گیاه فندق جادوگر مناسب برای جلوگیری از خونریزی در ناخن و بریدگی های کوچک

فندق جادوگر به جلوگیری از خونریزی در ناخن ها و بریدگی های کوچک کمک می کند. این گیاه به سفت شدن و جمع شدن پوست، کاهش خونرسانی و لخته شدن خون کمک می کند. مقداری از این گیاه را بصورت خالص بر روی گاز ریخته و روی زخم فشار دهید. فندق جادوگر خالص، بدون هیچگونه افزودنی و الکل اضافه، در داروخانه ها وجود دارد و پماد فندق جادوگر یک درمان موثر برای انواع خاصی از اختلالات پوستی است.

علاوه بر این گیاه، گیاهانی مانند دم اسب، چنار و گل سرخ هم در بندآوردن خونریزی موثر اند.

راه های دیگری نیز برای جلوگیری از خونریزی وجود دارد که شامل:

  • ترکیب قرص روی و پودر ویتامین c: که در خونریزی های طولانی بسیار موثر است و معمولا ظرف 3 دقیقه خونریزی را متوقف می کند.
  • استفاده از وازلین: که ترکیبی از روغن و موم است، برای بریدگی های کم عمق استفاده می شود چرا که در استفاده از آن باید پوست را خشک و زخم تمیز شده باشد.
  • ضد تعریق یا کلرید آلومینیوم: یک ماده شیمیایی است که علاوه بر کوچک کردن غدد عرق می تواند در انقباض رگ های خونی و لخته شدن خونریزی های جزئی خارجی موثر باشد.
  • دهان شویه: الکل موجود در دهانشویه نیز می تواند به لخته شدن خون کمک کند.

می شود.

 


بازگشت