22 خرداد 1402

سفیدی مو چگونه اتفاق می افتد؟

سفیدی مو چگونه اتفاق می افتد؟

برای فهمیدن اینکه سفیدی مو چطور اتفاق می افتد باید به تعریف فولیکول و ملانین در مو بپردازیم.

فولیکول مو چیست؟

فولیکول مو ساختاری محفظه مانند است که ریشه و تار مو را احاطه کرده است و در دو لایه بالایی پوست ما قرار دارد. ما انسان ها بیش از 5 میلیون فولیکول مو در بدن و بیش از یک میلیون فولیکول مو روی سر خود داریم، که با افزایش سن موها از فولیکول های مو بیرون می آیند. فولیکول مو یکی از معدود ساختارهای بدن ماست که می تواند خود را متوقف کند و دوباره شروع به کار کند(تخریب و بازسازی شود). این فرایند به رشد مو در بدن ما کمک می کند.

فولیکول مو علاوه بر کمک به رشد موها به ترمیم پوست پس از زخم یا جراحت کمک می کند، عروق خونی جدید تشکیل می دهد یا اصطلاحا رگ زایی می کند و سلول های عصبی جدید در سیستم عصبی میسازد (نوروژنزیس).

ملانین چیست؟

ملانین یک رنگ دانه طبیعی است که رنگ موهای شما را تعیین می کند. از آنجایی که این رنگ ها تا حد زیادی نماد افزایش سن هستند، بسیاری مایلند تولید ملانین را افزایش داده و رنگ موهای خود را در اسرع وقت بازگردانند.

علاوه بر این ها ملانین از مو در برابر نور خورشید محافظت می کند، به گفته نیکی گودارد، متخصص آرایش مو، ملانین نقش بیولوژیکی مهمی برای مو ایفا میکند و آن این است که از موها در برابر اشعه خورشید(محافظت از نور) و درخشندگی اشعه ماوراء بنفش(UV) محافظت می کند. که این مورد به نوع ملانین و غلظت آن نیز بستگی دارد چرا که موهای تیره به نسبت موهای روشن در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاومت بیشتری دارند.

سفیدی مو چطور اتفاق می افتد؟

موی انسان به صورت پیشفرض سفید است و در مرحله اولیه رشد سفید میروید. سلول هایی به نام ملانوسیت وجود دارند که ملانین لازم در فولیکول مو را، تولید می کنند، که این ملانین ها برای رنگ گرفتن تارهای مو لازم است و اینگونه مو رنگ میگیرد. زمانی که تولید ملانین به کندی صورت بگیرد و فولیکول مو از ملانین خالی باشد یا مقدار آن کافی نباشد، مو رنگ طبیعی خودش را از دست می دهد و به رنگ سفید خاکستری یا نقره ای در می آید.



بازگشت