22 خرداد 1402

علت و راه درمان سفیدی مو در جوانی و نوجوانی

علت و راه درمان سفیدی مو در جوانی و نوجوانی

یکی از نشانه های افزایش سن سفید شدن موهای سر است، زیرا موها رنگ دانه های خود را از دست می دهند و سفید می شوند؛ بنابر این سفیدی مو در سنین بالا یک امر کاملا طبیعی خواهد بود. اما در این میان افرادی هستند که موی سفید در جوانی را تجربه می کنند و قطعا این موضوع برایشان خوشایند نخواهد بود.

حتی باید گفت که در برخی موارد، موی سفید در کودکان و نوجوانان نیز دیده می شود. حال سوال پیش می آید که دلیل این موضوع چیست و چه چیزی باعث سفید شدن موها در دوران جوانی و نوجوانی می شود؟

علت سفید شدن مو در جوانی

  • ژنتیک

اگر شما در خانواده فردی دارید که در سن کم دچار سفیدی مو شده است، باید بدانید که ممکن است شما هم چنین تجربه ای را بدست آورید. البته که این موضوع صددرصد نیست، اما به دلیل ژنتیک و ارث امکان پیش آمدن آن وجود دارد. توجه داشته باشید که اگر موهای شما به این دلیل سفید شوند، درمان آن فایده ای نخواهد داشت، چرا که امکان تغییر ژنتیک درباره این موضوع تا به امروز وجود نداشته است.

  • اختلالات هورمونی

از دیگر دلایل موی سفید در جوانی می توان به اختلالات هورمونی اشاره کرد. برای مثال غدد تیروئید یا هیپوفیز عملکرد درست و متعادل خود را از دست بدهند، احتمالا باعث از بین رفتن رنگ دانه های مو خواهند شد و شما در سن کم سفیدی مو را تجربه خواهید کرد.

  • استرس

اگر فردی در معرض فشارهای عصبی، استرس های طولانی مدت و شوک های عصبی قرار بگیرد، احتمالا شاهد سفید شدن موهای خود خواهد بود.

دلیل این موضوع این است که استرس و فشارهای عصبی، روی فولیکول ها و رنگ دانه های مو تاثیر میگذارند و باعث می شوند که فعالیت طبیعی نداشته باشند. همچنین استرس روی خون رسانی به ریشه های مو نیز تاثیر منفی می گذارد که نتیجه این موضوع نیز سفیدی زودرس موها خواهد بود. بنابر این پیشنهاد ما به شمایی که استرس و فشار عصبی زیادی را تجربه می کنید، این است که موارد استرس زا را از خود دور کرده و با انجام مدیتیشن و تکنیک های آرامش بخش به سلامت روح و ثبات رنگ دانه های موهای خود کمک کنید یا اینکه در صورت نیاز به دکتر روانشناس مراجعه کنید.

  • رژیم غذایی و سبک زندگی

یکی دیگر از دلایل موی سفید در جوانی، شیوه مراقبت شما از موها است. اگر از دسته افرادی هستید که موهای خود را با شامپوهای نامناسب و آب داغ میشویید، باید منتظر انواع آسیب ها باشید. همچنین مصرف غذاهای ناسالم، مانند فست فودها و غذاهای چرب نیز باعث می شود که موهای شما از منابع مغذی محروم شوند و به مرور رنگ دانه های طبیعی خود را از دست بدهند و سفید شوند.

  • مصرف برخی داروها

سفیدی مو عوارض مصرف برخی داروها است و امکان دارد زمانی که شما این داروها را مصرف می کنید، دچار مشکل سفیدی مو در دوران جوانی شوید. البته لازم به نگرانی نیست، چرا که این سفیدی احتمالا پس از دوره مصرف دارو متوقف می شود و دوباره رنگ طبیعی مو باز میگردد.

روش های متوقف کردن روند افزایش سفیدی مو

از آنجایی که سفید شدن مو در جوانی، نوجوانی و کودکی چندان خوشایند نیست، افراد به دنبال راهی برای متوقف کردن رشد موهای سفید هستند. در ادامه چند روش خانگی برای متوقف کردن رشد موهای سفید در سنین پایین را معرفی می کنیم تا با انجام آن ها موهایی سالم داشته باشید.

  • نوشیدن آب کافی
  • داشتن خواب کافی
  • مصرف پروتئین و ویتامین های گروه B برای کمک به ساختن ملانین
  • ورزش منظم
  • استفاده از روغن های گیاهی برای جلوگیری از سفیدی مو


بازگشت