07 خرداد 1402

دلیل، عوارض و راه های درمان و پیشگیری از بوجود آمدن خال

دلیل، عوارض و راه های درمان و پیشگیری از بوجود آمدن خال

خال ها زمانی ایجاد می شوند که سلول هایی در پوست به نام ملانوسیت به صورت خوشه ای رشد کنند. ملانوسیت ها به طور کلی در سراسر پوست پخش می شوند. آنها ملانین تولید می کنند. ملانین رنگ دانه طبیعی ای است که به پوست رنگ می دهد.

عوارض

ملانوما عارضه اصلی خال است. برخی از افراد بیشتر از حد متوسط در معرض خطر سرطانی شدن خال هایشان و تبدیل شدن به ملانوما هستند.

عواملی که خطر ملانوما را افزایش می دهند، عبارتند از:

  • متولد شدن با خال های بزرگ: به این نوع خال ها خال های مادر زادی می گویند.در یک نوزاد، چنین خال هایی در صورتی که قطر آنها بیش از 2 اینچ (5 سانتی متر) باشد به عنوان دسته خال های بزرگ قلمداد می شوند. اما خال بزرگ به ندرت سرطانی می شود. 
  • داشتن خال های غیر معمول: خال هایی که بزرگ و نامنظم هستند. به عنوان خال های آتیپیک(دیسپلاستیک) شناخته می شوند. این نوع از خال ها، مسری بوده و در اثر تماس منتقل می شوند.
  • زیاد بودن تعداد خال های روی بدن: اگر تعداد خال ها بیشتر از 50 تا شده باشد احتمال ابتلا به ملانوما و حتی سرطانی شدن آن بالا می رود.
  • ارثی بودن ملانوما در خانواده و یا داشتن تجربه قبلی از ابتلا به این بیماری نیز عامل دیگری است که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

راه های پیشگیری

  • از زمان اوج آفتاب پرهیز کنید.

سعی کنید فعالیت های خارج از منزل را برای ساعات دیگر روز، حتی در روزهای ابری یا در زمستان برنامه ریزی کنید. هنگامی که خارج از منزل هستید، به دنبال سایه باشید یا از یک چتر محافظ در برابر آفتاب استفاده کنید.

  • در طول سال از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب را حدود 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن حتی در روزهای ابری استفاده کنید. از ضد آفتابی با SPF حداقل 15 استفاده کنید.

  • استفاده از عینک های آفتابی، کلاه های لبه پهن، آستین های بلند و سایر لباس هایی که می توانند از آسیب اشعه ماوراء بنفش به پوست جلوگیری کنند.

راه های درمان

بهترین راه برای از بین بردن خال، لیزر است. اگر خال سطحی باشد بهترین راه برای از بین بردن آن لیزر کردن آن است. اما اگر خال سطحی نبوده و زخیم باشد، باید از عمل جراحی برای از بین بردن آن استفاده کرد.


بازگشت